دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۰۳

تخت ملامینه بهتر است یا ام دی اف؟

طراحی و ساخت کابینت آشپزخانه درجه یک

تخت ملامینه بهتر است یا ام دی اف؟

۹ بازديد
تخت ملامینه بهتر است یا ام دی اف
یکی از مهم ترین موادی که در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده می شود، انواع ورق به ویژه تخته ام دی اف است. سوال اینجا است که تخت ملامینه بهتر است یا ام دی اف؟ در این مقاله به مقایسه این دو محصول کاملا کاربردی پرداخته ایم. پس اگر شما نیز قصد خرید یکی از این دو ورق را دارید، در ادامه با ما همراه شوید.

تخت خواب ام دی اف
تخت خواب ام دی اف

در اولین بخش از تخت ام دی اف یا ملامینه، به تخت خواب ام دی اف می‎‌پردازیم. تخت‎‌های ام دی اف به دلیل تنوع بسیار زیادی که در طرح و رنگ‎‌هایشان دارند، در میان مردم پرطرفدار شده‎‌اند. تخت خواب ام دی اف، ورق‎ه‌ای چوبی هستند که از ذرات بسیار ریز چوب ساخته شده‌‎اند. تخت خواب‎‌های ام دی اف، تراکم، مقاومت و استحکام بالایی دارند. اگر ظرافت و صافی سطح تخت خواب یکی از ویژگی‎‌های مهم برای شما است، تخت خواب‎‌های ام دی اف می‎‌توانند برایتان گزینه‎‌ی بسیار مناسبی باشند. چرا که الیاف به کار رفته در ساخت ام دی اف بسیار ظریف هستند.

تخت خواب ملامینه
تخت ملامینه

در دومین بخش از تخت ملامینه یا ام دی اف، به بررسی تخت ملامینه می‌‎پردازیم. اسم دیگر ملامینه نئوپان می‎‌باشد. ملامینه به دلیل اینکه دوام بسیار بالا و البته قیمت بسیار مناسبی که دارد، جزو یکی از پرطرفدارترین متریال‎‌های مورد استفاده در تخت خواب و یا سرویس خواب است. ملامینه نوعی روکش است که بر روی مغزی‎‌های چوبی قرار می‎‌گیرد. در نتیجه به ورق‎‌های چوبی با این نوع روکش، ملامینه می‌‎گویند. تخت خواب‎‌های ملامینه قیمت بسیار مقرون به صرفه‎‌ای را دارند و البته تنوع این نوع تخت‎‌ها هم در مدل و هم در رنگ بسیار زیاد است. ملامینه در تخت خواب‎‌های تاشو بسیار پرکاربرد است و کیفیت مطلوبی نیز دارد.

مقایسه تخت ملامینه و ام دی اف

معیارهای مختلفی برای مقایسه بین ملامینه و ام دی اف وجود دارد. توجه به این معیارها به شما کمک می کند که انتخاب آگاهانه تری داشته باشید. در ادامه برخی از این فاکتورهای مهم مطرح شده است.

تراکم و وزن؛ هرچه تراکم بیشتر باشد، تخت خواب وزن بیشتری دارد
بین تخت خواب ام دی اف یا ملامینه، باید به مغزی تخت خواب توجه کرد. اگر مغزی تخت ملامینه از نوع نئوپان باشد، تراکم کمتر و در نتیجه وزن کمتری نیز خواهد داشت. زیرا ورق‌های ام دی اف تراکم بیشتری نسبت به نئوپان داشته و سنگین‌تر از آن‌ است.

مقاومت نسبت به رطوبت
در برابر رطوبت، تخت ملامینه بهتر است یا ام دی اف؟ روکش های ام دی اف نیز ملامینه هستند. بنابراین هم ورق های ام دی اف و هم ملامینه در برابر رطوبت مقاومت خوبی دارند. لایه مغزی ورق های ملامینه نئوپان است. در صورتی که روکش ملامینه روی این ورق ها خراشیده شود، نئوپان در مقابل رطوبت عملکرد ضعیف تری دارد. بنابراین پیشنهاد می شود که برای کابینت های آشپزخانه از نئوپان با روکش ملامینه استفاده نکنید.

ورق‌های MDF قابلیت برش خوردگی آسانی دارند
هر چه تراکم یک ورق بیشتر باشد، عملیات برشکاری روی آن راحت‌تر است. ورق‌های با خرده چوب درشت‌تر و تراکم کم‌تر، در زمان برشکاری و ابزار‌کاری تکه‌تکه می‌شوند؛ بنابراین نئوپان قابلیت برش خوردگی کمتری نسبت به ام دی اف دارد. در نتیجه در پاسخ به این پرسش که تخت ملامینه بهتره یا ام دی اف، باید گفت: MDF در این زمینه عملکرد بهتری از ملامینه با لایه نئوپان دارد.

مقاومت نسبت به حرارت
به طور معمول روکش های ملامینه عملکرد خوبی در برابر حرارت ندارند. بنابراین ورق های ام دی اف، با روکش ملامینه و ورق های نئوپان با روکش ملامینه در این زمینه مشابه هستند. این نوع ورق ها را باید با احتیاط بیشتری در مکان هایی که در مجاورت حرارت هستند، استفاده کرد.

مقاومت در برابر فشار و خمیدگی نئوپان با MDF قابل مقایسه نیست!
این ویژگی کاملا مربوط به مغزی تخت است و به نوع روکش آن ارتباطی ندارد. ساخت ام دی اف متراکم‌تر بوده و از ذرات ریزتری برای تولید آن استفاده شده است. هر چه ورق یا مغزی روکش، تراکم بیشتری داشته باشد، مقاومت آن در برابر خمیدگی بیشتر است.

مزایای تخت ام دی اف یا ملامینه

همان طور که گفته شد ملامینه نوعی روکش است که مغزی آن از خرده چوب‎‌ها تهیه می‎‌شود. این روکش‌‎ها و ورق‎ه‌ای نازک برای زیبایی هر چه بیشتر تخته‎‌های ام دی اف بر رویشان پرس می‌‎شود. همین روکش نازک، علاوه بر زیبایی باعث افزایش مقاومت ام دی اف نیز می‌شود. روکش‎‌های ملامینه به گونه‎‌ای ساخته و تولید می‎‌شوند که در برابر حرارت و سایش‌‎ها بسیار مقاوم کنند. از دیگر نکات و ویژگی‌‎های آنها تنوع بسیار در طرح و رنگشان است.
از طرفی دیگر روکش‎‌های طبیعی تخته‎‌های ام دی اف، به محیط اتاق، حالتی زنده و طبیعی می‎‌بخشد. درست است که ام دی اف‎‌ها با روکش‌‎های چوبی نیز طرح و رنگ‎‌های متنوعی دارند اما از نظر کیفیت روکش‌‎های ام دی اف مقاومت بیشتری دارند.

کدام تخت بهتر است؛ ملامینه یا ام دی اف؟
تخت ملامینه بهتر است یا ام دی اف؟

همه افراد هنگامی که می خواهند لوازم و تجهیزات داخلی منزل خود را بخرند، به دنبال بهترین نوع آن هستند. برای مثال در هنگام انتخاب کابینت های آشپزخانه، یکی از موارد مهم توجه به ورق های چوبی استفاده شده در ساخت آن ها است. به طور کلی نمی توان گفت که کدام نوع چوب بهترین کیفیت را دارد. زیرا هر نوع چوب ممکن است که برای یک سری از وسایل مناسب باشد.
هم ام دی اف و هم ملامینه محصولاتی با کیفیت هستند که محبوبیت زیادی در بین افراد دارند، اما پاسخ به اینکه تخت ملامینه بهتر است یا ام دی اف، دشوار است. زیرا هر کدام از این دو، عملکردهای متفاوتی دارند که شما بر اساس نیاز، شرایط و بودجه خود، یکی را برگزینید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.